Lillebror
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Aktivister

2 posters

Gå ner

Aktivister Empty Aktivister

Inlägg  Djingis Khan fre feb 27, 2009 3:57 am

Vi pratade kort om olika former av medlemmar på förra medlemsmötet och jag tänkte klargöra vad jag menade. Det finns många former av medlemmar och jag har lagt fokus på tre av dem:

Passiva medlemmar
Passiva medlemmar är antingen stödmedlemmar som betalar för att visa att de stödjer verksamheten eller så är det medlemmar som framförallt vill dra nytta av medlemsavgiften i form av rabatter. De engegerar sig inte i cirkelverksamhet eller föreningsaktiviteter men har inget emot att besöka de offentliga arrangemangen eller att sitta och dricka en kaffe i lokalen ibland.

Aktiva medlemmar
Aktiva medlemmar är antingen stammisar som besöker alla arrangemang och/eller fikar regelbundet på lokalen. De är aktiva i studiecirklarna och deltar på föreningsaktiviteter. De tar inte nödvändigtvis initiativ för att förbättra verksamheten men det sitter gärna och lyssnar och tycker till på möten, till skilnad från de passiva medlemmarna så är de flitiga med att använda sin rösträtt. Aktiva medlemmar ställer ofta upp när styrelsen behöver hjälp och kan tänka sig att vara funktionärer på de flesta arr. som de behövs på.

Aktivister
Aktivisterna är de medlemmar som inte bara tar del av verksamheten men som också ser till att ta initiativ för att förbättra verksamheten. Det kan handla om att vara tekniker på arr. för att det är det man kan och vill göra. Det kan handla om att rekrytera nya medlemmar. En del engegerar sig i våra stora frågor och tar upp kampen mot problemen i vår väg, andra väljer att utveckla hela föreningens agenda. Aktivister väntar sällan på att en uppgift ska dyka upp, finns det lite att göra så ändrar de på den saken.

-Alla tre medlemsformer är livsviktiga för föreningen. Alla kommer aldrig att vara aktivister eller ens aktiva medlemmar. Ju fler vi är av de två sorterna desto bättre, det är vi som tillsammans ser till att de passiva medlemmarna överhuvudtaget har något att gå till och på. Men utan t.ex. aktiva medlemmar så blir aktivisternas arbete fruktlöst.

Vill du bli en aktivist?
Alla är inte aktivister från början, många aktiva medlemmar behöver hjälp för att komma igång. Viljan att delta mer finns där men man vet inte riktigt var man ska börja. Tro mig, ni behövs! I takt med att vi växer så behöver vi fler som gärna tar ansvar och ser till att det händer saker och ting. Lillebror kommer att ha stor inverkan på Eskilstunas ungdomspolitik och vi behöver fler aktivister som utvecklar våran verksamhet.

Jag kommer avsätta en hel del tid bara på att få folk som vill vara aktivister att komma igång så det är bara att säga till så sätter vi igång.

-Tack för en underbar början på föreningens aktiviteter, lets keep it up.
Djingis Khan
Djingis Khan
Ordförande

Antal inlägg : 98
Registreringsdatum : 09-02-22

http://lillebror.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Aktivister Empty Sv: Aktivister

Inlägg  94lover ons mar 04, 2009 9:19 pm

Fuck studiecirklarna, alerta alerta!
94lover
94lover

Antal inlägg : 23
Registreringsdatum : 09-02-23
Ålder : 24
Ort : Eskilstuna

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet